Minneord Sverre Valeur

Postet av Bergen Rideklubb den 19. Mai 2020

Det var med sorg vi fikk meldingen om at Sverre Valeur var gått fra oss.

Den store bamsen har krøpet i hi for godt. Men samtidig har det dukket opp mange gode gamle minner, som vekker både smil og latter.

For oss som vokste opp i ridemiljøet på 70 – 80 tallet, var Sverre en sentral, sosial og viktig brikke til sporten og dens utvikling. Sverre var et fyrverkeri av ideer og med store ambisjoner. Det skjedde noe når han involverte seg, og det skjedde fort.

Ridningen var en stor lidenskap for ham, og han dro oss med på turer, stevner og kurser overalt. Gitaren kom fort fram og han gav oss mange uforglemmelige stunder. Sverre var aktiv på de fleste ridesentrene i Bergen i sin ungdom. På slutten av 70 – tallet etablerte de seg på Bergen rideklubbs anlegg på Flesland. Sverre, pappa Joppe og lillebror Jan gikk i spissen og fikk satt opp ny ridehall, stor utebane og nye staller. Det ble arrangert NM i dressur, og Bergen Horseshow kom i gang igjen.Bergen rideklubb ble en sentral klubb i Norsk sammenheng, både som arrangør og med aktive rytter på nasjonalt plan.

Sverre hadde mange interesser utover ridningen. Han skaffet seg tidlig vannscooter og ikke bare til seg selv, nei til hele gjengen selvfølgelig. Han inviterte oss i teateret, han hadde selvfølgelig bestilt en hel forestilling til sine venner og bekjente. Senere ble seiling hans store lidenskap, og han seilte de fleste regattaer som kunne seiles. Han ble også en sentral person i dette miljøet.

Som sagt så gikk alt fort rundt Sverre, og det gjorde det også når sykdommen kom. 63 år gammel og alt for tidlig er han borte. Men, han har satt store spor og mange gode minner igjen etter seg hos veldig mange. Takk Sverre, du kommer til å bli nevnt i mange sammenhenger hos mange i overskuelig fremtid.

Begravelsen finner sted onsdag 20.05.

På vegne av

Bergen Rideklubb