Tar spranget med spennende cuper i 2019

Postet av Bergen Rideklubb den 13. Mar 2019

Sprangryttere rundt om i hele landet kan glede seg til en sesong der det tradisjonelle cup-tilbudet er krydret med adskillige spennende nye cuper, Grenutvalget i denne grenen tar spranget inn i 2019 med cuper både for bredden og toppen, ponni og hest – i år får norske sprangryttere blant annet en mulighet til å ri med på Norges svar på intet mindre enn Global Champions League – Borg Bygg Team Challenge Cup.

HESTESPORT: Tekst og foto: Rebecca Ballestad-Mender

Sesongen bringer med seg et helt nytt konsept til norske sprangbaner. Konseptet er likevel velkjent – inspirert av Global Champions Tour og deres Global Champions League, der ryttere på tvers av nasjoner deltar på samme lag, introduserer GU-S i år Borg Bygg Team Challenge, et GLC i norsk mini-format der hinderhøyden ligger på 1,30-1,35 m.

Cupen, som har Borg Bygg som hovedsponsor, arrangeres ved fem kvalifiseringsstevner i løpet av sesongen og en finale som går under innendørs NM for junior på Melsom 31. oktober – 3. november. Hvert lag består av 3-5 ryttere, der minst en av disse er U21 eller yngre. To ryttere rir hver kvalifisering – der poengberegningen gjøres etter World Cup-tabellen. Laget oppnår poeng på sine tre beste stevner. Alle lagryttere deltar også individuelt i klassen.
Hvert lag må ha en lagkaptein og en sponsor som betaler kroner 5000 for laget. Sponsor gir laget navn, og det gis anledning til å ri med like sponsorjakker, skjorter, vester eller gensere i stedet for ridejakker.
Halvparten av lagene – og minst seks lag – får delta i finalen, der lagene begynner på null poeng. Premiering skjer til de tre beste lagene – her er det snakk om henholdsvis 30 000 til vinnerlaget, 20 000 til nestbeste lag og 10 000 til laget på tredjeplass.

Hööks Cup er også et nytt tilbud av sesongen – myntet på bredden. Cupen går i 1,10 m, og de 20 beste rytterne kvalifiserer til finale under Sørlandparkens storstevne i Sørlandshallen i september.

Disse nye cupene på hestesiden kommer i tillegg til de tradisjonelle cupene som NRYF Ungdomscup for junior og unge ryttere, Felleskjøpet Champion Cup og Sprangsportens Venner Cup. Fjorårets nykomling Grand Prix Cup på 1,50 m nivå fortsetter, nå med prefikset Kingsrød Trading Grand Prix Cup.

Cup-tilbudet til children-rytterne avklares senere.

Ponnirytterne er så definitivt fremtiden, og i 2019 vil det være cup-tilbud som dekker både rekruttering, bredde og topp.
Mariero Pony Trophy, inspirert av FEI Pony Trophy, er myntet for toppekvipasjene på ponnisiden. Her skal kategori I ponniene hoppe på Grand Prix-nivå og kvalifisere til finale under innendørs-NM for juniorer på Melsom. Denne finalen vil dermed gå samme helg som tilsvarende cup for våre toppryttere på seniornivå, Kingsrød Trading Grand Prix Cup.

På breddenivå fortsetter de eksisterende cupene TopSpec Cup for ponni kategori 3, Agria Dyreforsikring Cup for ponni kategori 2, OHS Cup for ponni kategori I – og TopSpec går inn som ny sponsor i det som tidligere het Spillers Cup for ponni kategori I og 2.

Se mer om alle cup-mulighetene over hinder 2019 her!