Uttalelse fra Styret

Postet av Bergen Rideklubb den 5. Jan 2021

På et ekstraordinært styremøte mandag kveld (04.01) besluttet styret i Bergen Rideklubb, i samråd Amund, at han fratrer som daglig leder ved kontraktens utløp ved årsskiftet 2020/2021. Styret og Amund er enige om at hans uttalelser til VG 20.12.2020 har skapt inntrykk og reaksjoner som vanskeliggjør at han fortsetter i den administrative ledelsen av klubben fremover.

Styret er tilfreds med Amunds egen redegjørelse og beklagelse overfor klubben, der han også understreker sin nulltoleranse for enhver form for trakassering, mobbing og overgrep - både i og utenfor idretten. Hans uttalelse er nå publisert på vår hjemmeside.

Som vi tidligere har uttalt i denne saken, har styret stor tillit til Amund som respektert og drivende fagperson innenfor sporten vi alle er så glade i. Styret mener å ha bred støtte i klubben om at det er svært viktig for klubbens sportslige eksistens, rekruttering og satsing, at vi fortsatt kan beholde Amund som en av Norges beste trenerkapasiteter innenfor sprangridning. Han vil derfor fortsette som trener for klubbens ryttere.

Som mange vet vil det avholdes ordinært årsmøte i Bergen Rideklubb senest i mars, der flere av dagens styremedlemmer i løpet av høsten har varslet at de ønsker avløsning fra sitt verv. Det sittende styrets viktigste oppgave er i mellomtiden å skape ro i og rundt klubben, og styrke medlemmenes trivsel, trygghet og daglig arbeid for å skape et enda bedre grunnlag for sportslige prestasjoner og gode opplevelser i klubben vår.

Styret vil frem til årsmøtet jobbe hardt for å gjenopprette Bergen Rideklubbs gode omdømme, og status som Veiviserklubb. Norges Idrettsforbund og Redd Barna sitt kursopplegg «Trygg på Trening» vil være en prioritert del av dette arbeidet. Vi vil snarlig gjennomføre en trivselsundersøkelse blant klubbens medlemmer og foreldre/foresatte, og foreslå konkrete aktiviteter dersom denne kartleggingen avdekker nødvendige behov for å styrke vårt arbeid på enkelte områder.

Styret ser også frem til – og ønsker å bidra i - Norges Rytterforbunds arbeid med å utarbeide kjøreregler og retningslinjer overfor utøvere, trenere, arrangører og klubber, om hvordan disse skal forholde seg til personer som er utestengt fra idretten.

Styret vil også benytte anledningen til å ønske alle våre medlemmer alt godt i det nye året!

Bergen Rideklubb, 5. januar 2021